Категоризація готелів та інших подібних закладів в Україні

       

   Наближаються новорічні свята, у  школярів розпочинаються зимові канікули і значна кількість людей  залишить свої домівки і перетвориться на мандрівників – туристів. Згідно визначення державного стандарту України, турист – це особа, яка здійснює поїздку в місце, що знаходиться за межами її постійного місцеперебуван­ня, з оздоровчою, пізнавальною, професійно-діловою, спортивною, релігійною або іншою метою без здійснення оплачуваної діяльності в країні (місці) відвідування на строк від 24 годин до одного року підряд або здійснює там не менше ніж одну ночівлю. А для гарного відпочинку потрібно заздалегідь подбати про туристичний маршрут. І яким би привабливим не був омріяний відпочинок, обов’язково слід подбати про якісну ночівлю.  Адже правильний вибір готелю є важливою складовою гарного відпочинку. Ми часто не приділяємо цьому питанню належної уваги, але неочікувані  незручності та непередбачувані сюрпризи можуть звести нанівець всю мандрівку.  Необхідно визначитись зі своїми побажаннями до моменту бронювання місць у готелі. Особливо, якщо ви подорожуєте з дітьми чи літніми людьми. Тому що певний рівень готелю передбачає наявність додаткових послуг для маленьких мандрівників (аніматорів, дитячих майданчиків, послуг нянь) або обов’язкова наявність ліфтів з певної кількості поверхів, що дуже важливо для людей похилого віку. Всі ці обов’язкові та додаткові зручності передбачені відповідною категорією готелю.

апартаменти

Апартаменти

     Взагалі до готелів та аналогічних закладів розміщення відносять колективні засоби розміщення, що складаються більше ніж з семи номерів; мають єдине керівництво; надають готельні послуги, зокрема обслуговування в номерах, щоденне заправляння ліжок та прибирання кімнат і санвузлів; згруповані в класи і категорії відповідно до переліку надаваних послуг та наявного устаткування і не входять до категорії спеціалізованих закладів. Відмінність готелів від аналогічних закладів розміщення полягає в певному обмеженні послуг. Так, до готелів відносять засоби розміщування, в яких надають готельні послуги, не об­межені щоденним заправлянням ліжок, прибиранням кімнат та санвузлів (наприклад, готелі, готелі квартирного типу, мотелі, курортні готелі, клуби з проживанням, готелі у пристосованих транспортних засобах тощо). До аналогічних готелям засобів розміщування відносять засоби розміщування, що складаються з номерів і надають обмежені готельні послуги, зокрема щоденне заправляння ліжок, прибирання кімнат та санвузлів (наприклад, пансіонати, будинки відпочинку, туристичні бази тощо).

декоративне озеленення території

Декоративне озеленення територій

   Насьогодні в світі є понад 30 різних класифікацій готелів.  Найпопулярнішою є «зіркова» система класифікації. Саме ця система взята за основу в український класифікації готелів. Загальні вимоги до засобів розміщення, призначених для проживання туристів, викладені в ДСТУ 4268:2003 «Послуги туристичні. Засоби розміщування».  Вимоги до готелів різних категорій наведені в  ДСТУ 4268:2009 «Послуги туристичні. Класифікація готелів». Певна кількість зірок передбачає рівень комфорту і сервісу в готелі. Чим більше зірок, тим вище рівень комфорту та більший перелік додаткових послуг та зручностей. Але, незалежно від категорії, готелі (чи аналогічні заклади розміщення) повинні мати зручні під'їзні шляхи з необхідними дорожніми знаками та вимощеними пішохідними доріжками. Прилегла до засобів розміщування територія повинна бути упоряджена та озеленена, доб­ре освітлена; мати майданчик з твердим покривом для короткочасного паркування автотранспорту, необхідні довідково-інформаційні покажчики, урни для сміття. Обов’язково на готелі повинна бути  вивіска із зазначенням назви та типу закладу розміщення. Типи закладів розміщення, типи номерів та інші застандартизовані поняття сфери готельного бізнесу наведені в ДСТУ 4527:2006 «Послуги туристичні. Терміни та визначення». Терміни, встановлені цим стандартом, обов'язкові для вживання в усіх видах нормативних документів, що стосуються сертифікації послуг з тимчасового розміщення (проживання) та для встановлювання категорій готелів та інших об'єктів, що надають послуги з тимчасового розмі­щення (проживання).  Слід зазначити, що підтвердити тип закладу розміщення можливо під час проведення робіт з сертифікації.  Інформація щодо виконавців послуг засобів розміщення, режим роботи та перелік послуг, що надаються, мають міститися при вході на територію і (або) у приміщенні, і відповідати вимогам Закону України «Про захист прав споживачів». Засоби розміщення зобов'язані надавати мінімальний перелік послуг, зокрема: цілодобове приймання; послуги громадського харчування (або забезпечувати умови для самостійного приготу­вання їжі), щоденне прибирання житлової кімнати та санвузла (крім гуртожитків, таборів праці та відпочинку, гірських притулків тощо); заміна постільної білизни (не менше одного разу на п'ять діб), заміна рушників (не менше одного разу на три доби); відправляння, отримування і доставляння листів та телеграм; зберігання цінностей та багажу; медична допомога: викликання швидкої допомоги, користування аптечкою першої допомоги; туристична інформація. Номерний фонд має бути оснащений необхідним набором меблів та устаткування для повноцінного відпочинку. Санвузли мають бути забезпечені необхідним обладнанням та інвентарем, мати безперебійне забезпечення холодною та гарячою водою. Незалежно від категорії готелі оснащенуються інженерними системами і устаткуванням, які забезпечать його повноцінне функціонування у будь-яку пору року та затишний відпочинок для туриста. Обслуговувальний персонал, що надає послуги у колективних засобах розміщування, повинен мати відповідну освіту та кваліфікацію, що відповідає виконуваній роботі. Персонал повинен створювати атмосферу гостинності, комфорту, виявляти доброзичливість та ввічливість. У засобах розміщування усіх типів повинно бути убезпечено життя та здоров'я туристів, збереження їхнього майна.

      У готелях усіх категорій має бути щонайменше один номер, пристосований до потреб інвалідів. Вхід до готелю має бути пристосований до потреб інвалідів та інших маломобільних груп населення. Служба приймання повинна мати спеціальне місце для обслуговування особи, що рухаєть­ся на візку. У загальнодоступній частині готелю принаймні один туалет повинен бути пристосований до потреб інвалідів. У громадських приміщеннях (вестибюль, холи, приміщення для харчування тощо) потрібно визначити місця для особи, що рухається на візку.

меблі в зоні приміщення

Меблі в зоні приміщень

       Готелі усіх категорій повинні мати щонайменше один номер, пристосований до потреб інвалідів. Вхід до готелю повинен бути пристосований до потреб інвалідів та інших маломобільних груп населення. Служба приймання повинна мати спеціальне місце для обслуговування особи, що рухаєть­ся на візку. У загальнодоступній частині готелю принаймні один туалет повинен бути пристосований до потреб інвалідів. У громадських приміщеннях (вестибюль, холи, приміщення для харчування тощо) потрібно визначити місця для особи, що рухається на візку.

       Розглянемо основні відмінності готелів різних категорій.

      Наявність однієї зірки передбачає наявність однотипних невеликих номерів, у тому числі для розміщення трьох чи більше осіб, зі зручностями на поверсі або у блоці. Перелік послуг мінімальний, складається, як правило, з щоденного прибирання номерів, зміни білизни та послуги адміністратора (виклик таксі, ранкова побудка і т.ін.). Номерний фонд має бути оснащений необхідними меблями та інвентарем. Кількість номерів з повним санвузлом має складати  25 % від загальної кількості.

оформлення інтерєру 4

Оформлення інтер'єру

    Номерний фонд готелів категорії дві зірки вже на 50 % повинен бути представлений номерами з повним санвузлом (туалет,  умивальник, душ або ванна), у номерах мають бути інформаційні матеріали та для туристів повинні надаватися послуги харчування (щонайменше сніданок).  Саме готелі категорії дві зірочки користуються попитом для організованих туристичних груп з насиченою екскурсійною програмою та серед тих, хто знаходиться у відрядженні, тобто коли від готелю потребується лише якісна ночівля.

    Готелі категорії три зірочки повинні мати всі номери з повним санвузлом. Номери та громадські приміщення мають бути прикрашені декоративними елементами, кар­тинами або іншими художніми творами. Технічне оснащення номера обов’язково передбачає кольоровий телевізор, холодильник, наявність трьох рушників. Обов’язково у готелі повинен функціонувати заклад ресторанного господарства: кафе або ресторан, обслуговування в номерах повинно бути організоване з 7.00 год  до 24.00 год. Для готелів цієї категорії передбачені додаткові послуги, користування якими входить до вартості за перебування: користування комп’ютерами, електронними засобами зв’язку, обмін валюти, бронювання квитків на різні види транспорту, туристичні послуги. У будинках готелів більше трьох поверхів обов’язково повинен бути ліфт. Для готелів, номерний фонд яких більше 50, має бути перукарня першої чи другої категорії. Для готелів, розташованих в курортно-рекреаційній зоні, обов'язковою є вимога - наявність щонайменше двох об’єктів із перерахованих нижче, а саме: плавальний басейн, сауна, тренажерний зал, солярій, спортивний зал. Персонал повинен вільно володіти іноземними мовами. Ця категорія готелів користується попитом бізнес-туристів, туристів з дітьми та досвідчених туристів. Адже тверда «трійка» зірок постійно користується найбільшою  популярністю серед мандрівників.  

оформлення інтерєру2

Оформлення інтер'єру

        Готелі категорії чотири та п’ять зірок – це готелі класу люкс. У багатьох країнах категорію п’ять зірок навіть не застосовують, вважаючи це надмірним.  Інтер'єр готелів повинен бути створений відповідно до єдиного дизайн-проекту, стіни прикра­шені художніми творами, які гармонують з інтер'єром. В готелях цих категорій мають бути лише одно- та двомісні просторі номери типу люкс, напівлюкс, стандарт 1 категорії. У готелях вищих категорій мають бути представлені номери вищих категорій, а саме апартаменти, президентські апартаменти, дуплекси, студіо. Будівельні матеріали, меблі та устаткування громадських приміщень і номерів повинні бути з дорогих матеріалів, комфортні та у дуже доброму технічному стані. У всіх приміщеннях мають бути килими або килимові покриви відповідної якості. Постільна білизна повинна бути з тонкотканих натуральних тканин (для готелів категорії п’ять зірок - з вишитою або витканою емблемою готелю). Предмети інтер'єру і оформлення повинні створювати рес­пектабельну атмосферу готелю. Рівень комфорту і обслуговування в готелях даних типів організований на високому рівні. Номери, холи, вестибюль прикрашено авторськими роботами: картинами, декоративними при­красами, керамікою, гобеленами тощо. Предмети інтер'єру і оформлення мають створювати рес­пектабельну атмосферу готелю.

   У готелях категорії п’ять зірок загальне устаткування, устаткування громадських приміщень, кімнат та санвузлів, меблі та килими мають бути з найдорожчих матеріалів, мати власні неповторні особливості і перебувати у бездоганному стані. Меблі, посуд та столові прибори мають бути одного стилю, гарнітурні.

    У готелях вищих категорій звичайно надають якусь особливу ексклюзивну додаткову послугу, яка стає їх візитною карткою і приваблює заможних туристів.

рушники 3 шт

  

     Взагалі індустрія туризму включає в себе сукупність різних складових туристичної діяльності, які в цілому забезпечують надання туристичного продукту споживачеві: розміщення, харчування, трансфер, організація дозвілля і т.ін.  Розміщення туристів є вагомою складовою туристичного продукту. Одночасно зі збільшенням ділової активності поступово активізується в’їзний та внутрішній туризм.  Виживання і жорстка конкуренція серед представників готельного бізнесу спонукають їх вживати необхідні заходи, щоб забезпечити стабільний розвиток свого бізнесу та розширити коло замовників своїх послуг. І це не безпідставно, адже поступово зростає ділова активність, тому збільшується й кількість бізнес-туристів. Збільшення доходів населення дає можливість подорожувати. Туристи, спираючись на власний досвід, стають вибагливішими  і потребують від готелів надання послуг високої якості. А якщо  готелі будуть працювати під своєрідним девізом «Ми – леді та джентльмени, що обслуговують леді та джентльменів», якості таких послуг можна бути лише позаздрити.            

      З метою   підвищення   рівня   туристичного   обслуговування, сприяння   споживачам   у  свідомому  виборі  туристичних  послуг, забезпечення рівних можливостей суб'єктам  туристичної  діяльності на ринку туристичних послуг,  забезпечення захисту прав і законних інтересів,  життя,  здоров'я та майна громадян,  підвищення  рівня екологічної    безпеки    об'єктам    туристичної   інфраструктури присвоюються категорії якості та рівня обслуговування.

     Відповідно до статті 19 Закону України «Про туризм» забороняється надавати послуги з розміщення без наявності свідоцтва про встановлення відповідної категорії.

    Категорії готелям та іншим об’єктам, що призначаються для надання послуг з тимчасового розміщення (проживання), встановлюються за результатами добровільної сертифікації послуг з тимчасового розміщення (проживання) щодо безпеки для життя і здоров’я людей, захисту їх майна та охорони довкілля відповідно до договору між органом із сертифікації та власником або уповноваженою ним особою і оцінювання відповідності готелів вимогам певної категорії.

      Встановлення категорії готелям та іншим об'єктам, що призначаються для надання послуг з тимчасового розміщення (далі - готелі), здійснює уповноважений орган із встановлення категорій готелям.

      Функції уповноваженого органу зі встановлення категорій готелям виконує Мінекономрозвитку, яке:

- утворює комісію зі встановлення категорій готелям, до складу якої входять представники Мінекономрозвитку, інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади, органів із сертифікації та за згодою представники громадських організацій і яка приймає рішення про присвоєння категорії готелю за результатами розгляду документів про результати його оцінювання;

- веде реєстр свідоцтв про встановлення категорій готелям.

    Постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.2009 № 803 (зі змінами, внесеними Постановою Кабінету Міністрів України № 607 від 26.07.2018) затверджено Порядок встановлення категорій готелям та іншим об’єктам, що призначаються для надання послуг з тимчасового розміщення (проживання).

     Готелям встановлюються такі категорії: "п'ять зірок", "чотири зірки", "три зірки", "дві зірки" та "одна зірка". Іншим об'єктам, що призначаються для надання послуг з тимчасового розміщення (проживання), у тому числі мотелям, пансіонатам, будинкам відпочинку, туристичним базам, кемпінгам, категорія встановлюється за рівнем обслуговування в них (перший, другий, третій, четвертий та відповідно п'ятий рівні).

    Сертифікація та оцінювання готелю здійснюється органами із сертифікації, акредитованими для виконання робіт із сертифікації послуг з тимчасового розміщення (проживання) в установленому законом порядку.

   Орган з оцінки відповідності ДП «Миколаївстандартметрологія» акредитований Національним агентством з акредитації України на право проведення робіт з сертифікації послуг тимчасового розміщення (проживання), атестат акредитації НААУ  № 10176 від 14.09.2015, дійсний до 09.10.2019, має компетентний та досвідчений штат аудиторів з сертифікації послуг. Роботи з оцінювання відповідності готелів вимогам певної категорії проводяться Органом з оцінки відповідності з 2010 року. За результатами робіт із сертифікації та оцінювання готелів, які проводились Органом з оцінки відповідності ДП «Миколаївстандартметрологія», готелям встановлювались категорії «чотири зірки», «три зірки», «дві зірки».   

    На вимогу ДСТУ 4269:2003 «Послуги туристичні. Класифікація готелів» готелі, які мають намір отримати свідоцтво про категорію на «одну зірочку» та вище повинні забезпечити надання послуги харчування в закладі ресторанного господарства типу, відповідного до вимог певної категорії; а для готелів категорії «три зірочки» та вище серед комплексу послуг, що надаються закладом, мають бути представлені послуги перукарні відповідного типу. Орган з оцінки відповідності ДП «Миколаївстандартметрологія» акредитований на право проведення робіт з сертифікації послуг закладів ресторанного господарства та послуг перукарень

      Отже, для отримання свідоцтва про відповідність певній категорії керівнику готелю необхідно: 

- пройти процедуру сертифікації послуг розміщення (проживання),

- пройти процедуру сертифікації послуг харчування та послуг перукарень (якщо готель має намір підтвердити категорію три зірочки та вище);

- пройти в органі з сертифікації процедуру оцінки відповідності певній категорії;

- підготувати відповідні матеріали, які є доказовою базою відповідності певній категорії (фотоматеріали, рекламну продукцію та ін.).

   Орган з сертифікації, який проводив оцінювання відповідності готелю або аналогічного йому закладу розміщення, направляє документи про результати оцінювання відповідності готелю та пропозиції щодо встановлення йому відповідної категорії комісії із встановлення категорії готелям. Вищезазначена комісія розглядає надані матеріали і приймає рішення про встановлення категорії більшістю голосів. Після  проведення всіх зазначених вище процедур і за умови позитивних їх результатів об’єкт, що призначається для надання послуг з тимчасового розміщення (проживання), отримує свідоцтво про встановлення категорії. З метою інформування споживачів туристичних послуг про категорію об’єкта туристичної інфраструктури Постановою Кабінету Міністрів України від 03.07.2013 № 470 затверджено Порядок доведення до споживачів інформації про вид об’єкта туристичної інфраструктури та його категорію. Згідно цього порядку власник об’єкта туристичної інфраструктури зобов’язаний протягом не більше 30 календарних днів з дати видачі свідоцтва про встановлення категорії об’єкту виготовити та встановити знак категорії об’єкта.                                 

         Знак категорії об’єкта туристичної інфраструктури вивіска на фасаді будівлі об’єкта туристичної інфраструктури з інформацією про вид об’єкта та його категорію - має бути розміщений на висоті не нижче, ніж 1,5 метра та не вище, ніж 2 метра від поверхні землі та відповідати таким вимогам:

  • мати прямокутну форму;
  • мати зображення в один ряд у верхній частині зірок у кількості, що відповідає встановленій категорії об’єкта або дані про рівень обслуговування об’єкта;
  • містити інформацію про вид та найменування об’єкта;
  • мати у нижній частині такий напис: “Свідоцтво про встановлення категорії об’єкту серія ______ № _________ від ___ ________ 20__ р.”;
  • бути виготовленим із стійкого матеріалу, що забезпечує його довгострокове використання у відповідних кліматичних умовах;
  • забезпечувати чітке сприйняття нанесених написів.

     Ще однією дуже важливою складовою гарного відпочинку є якісне та безпечне харчування під час мандрівок. Харчування є однією з важливих життєво необхідних потреб людини. Звичайно, що під час відпочинку, туристичної подорожі, виникають специфічні вимоги щодо організації харчування. Найчастіше туристи користуються послугами харчування у місцях, де зупиняються на відпочинок. Для туристів, що проживають у готелях, щоденний ресторанний сервіс починається зі сніданку. Від його організації залежить подальший настрій гостей. Дуже часто він включається у вартість послуг готелю, тому організації ранкової трапези приділяється велика увага. Існує багато варіантів сніданків, вибір яких залежить від контингенту споживачів. Крім того, слід враховувати смаки іноземних туристів. Оптимальний варіант - складання меню, в яке б входили страви української національної кухні, страви європейських кухонь та страви національних кухонь гостей. Бажано, щоб заклад харчування мав можливість надати страви, придатні для маленьких мандрівників. Але, незважаючи на різноманітність страв та варіанти організації харчування, найважливішим показником, насамперед, є безпека харчування.  Вимоги Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» розповсюджуються на заклади громадського харчування, до яких, згідно п. 27 статті 1, відносяться ресторани, бари, кафе, їдальні, закусочні, піцерії, кулінарії, кіоски чи інші заклади, що забезпечують харчуванням невизначену кількість фізичних осіб. Віднесення до закладів громадського харчування не залежить від територіальних ознак (місця) провадження господарської діяльності з громадського харчування та ступеня доступності харчування будь-яким особам. Отже, заклади ресторанного господарства є операторами ринку, які відповідають за виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів у межах діяльності, яку вони здійснюють. Відповідно до пункту 2 частини другої статті 20, статті 21, пункту 4 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» в Україні набули чинності норми, що передбачають запровадження системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР) для потужностей, які провадять діяльність з харчовими продуктами (крім малих потужностей). Для малих потужностей відповідні норми законодавства набувають обов’язкового характеру з 20 вересня 2019 року (до малих потужностей відносяться такі, що постачають харчові продукти кінцевому споживачу, мають не більше ніж десять осіб робочого персоналу, займають площу не більше ніж 400 кв.м). На відміну від системи контролю якості і безпечності продукції, яка існує в Україні і базується на періодичних випробуваннях, НАССР передбачає заходи, що забезпечують необхідний рівень показників безпечності продукції в процесі її виробництва, причому саме в тих критичних точках технологічного процесу, де може виникнути загроза появи небезпечних чинників. Система дозволяє виділити всі потенційно небезпечні чинники у харчовому продукті та запобігти їх виникненню. Пропонуємо Вам своєчасно вжити необхідних заходів з метою виконання вимог чинного законодавства в сфері харчових продуктів. За детальнішою інформацію звертайтеся до Органу з сертифікації систем управління ДП «Миколаївстандартметрологія» (пр. Центральний, 11/5, м. Миколаїв, тел. (0512)34-00-67).

   Радимо Вам скористатися отриманою інформацією та свідомо підходити до вибору готелю. А працівників готельного та ресторанного господарств закликаємо до співпраці.

   Пропонуємо Вам звернутися до Державного підприємства «Миколаївський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» для отримання консультативної допомоги, проходження процедури сертифікації та проведення оцінювання відповідності закладу розміщення певній категорії.

      За більш детальною інформацією пропонуємо звертатися до Органу з оцінки відповідності ДП «Миколаївстандартметрологія».

      Контактна інформація:

       пр. Центральний, 11/5, м. Миколаїв, , тел.(0512)34-31-47, (050)415-24-55,

        Этот адрес электронной почты защищён от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.www.ncsms.com.ua     

Калькулятор расчета пеноблоков смотрите на этом ресурсе
Все о каркасном доме можно найти здесь http://stroidom-shop.ru
Как снять комнату в коммунальной квартире смотрите тут comintour.net