Історія становлення Всесвітнього дня захисту прав споживачів

      Всесвітній день захисту прав споживачів офіційно набув статусу свята  15 березня 1983 року. Чітке поняття «споживач» ще у 1961 році визначив Д.Кеннеді під час своєї чергової промови, у якій і закріпив чотири фундаментальних на той час права споживача:

  • на безпеку, якість товарів і послуг;
  • на достовірну інформацію про них;
  • право бути почутим у разі висунення споживацьких претензій;
  • право захищати свої споживацькі претензії в суді

     Незважаючи на відсутність до 1961 року офіційності у статусі споживача та закріплених законодавством актів про захист їх прав (зокрема в Україні це прийняття 12 травня 1991 року Закону України «Про захист прав споживачів»), суспільство у більшості випадків було захищено від будь-якого роду порушень прав у сфері споживання.

     Так, у часи правління Петра I був прийнятий ряд указів про торгівлю харчовими товарами на ринках столиці. Сенатським указом від 18 вересня 1713 року встановлювався обов’язок слідкувати за здоров’ям худоби та якістю м’яса, яка повинна була поставлятись на прилавки для продажу.

     За недотримання встановлених правил застосовувались жорсткі способи покарання - від биття кнутом до смертної кари. Для забезпечення нагляду за дотриманням якості продукції, яку продавали, усі функції делегувалися на поліцію та закріплювались указами Сенату станом на 1756 рік.

     Покарання за порушення прав споживачів існувало і в часи радянської влади, не дивлячись на те, що закону, який захищав би їх права не існувало.

     На сьогоднішній день законодавство чітко визначає відповідальність за порушення прав споживачів у кожній конкретній ситуації, встановлюючи розмір штрафів.

 

Чому права споживачів потребують захисту?

     Нині звичайний похід до супермаркету може викликати багато суперечностей - від повернення товару, до відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок неякісної продукції.

     Постійна потреба суспільства у різноманітних ресурсах породжує необхідність захисту споживачів від порушення їх законних прав.

     Таким чином, допоки допускається порушення прав споживачів, завжди буде залишатися актуальним їх захист. 

 

Які права нині гарантуються українським споживачам?

      Спеціальне законодавство встановлює наступні права кожного споживача:

  • захист своїх прав державою;
  • належну якість продукції та обслуговування;
  • безпеку продукції;
  • необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію державною мовою про продукцію, її кількість, якість, асортимент, її виробника (виконавця, продавця);
  • обслуговування державною мовою відповідно до Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної";
  • відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;
  • звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
  • об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).

Дотримання усіх прав у комплексі гарантує відсутність можливих наслідків, зокрема великої кількості судових позовів та штрафних санкцій.

 Шановні споживачі!

    Нехай Вас ніколи не буде турбувати питання захисту ваших прав та їх порушення. Безпечної та якісної  Вам продукції!